dissabte, 13 de maig del 2017

Llibre: Profesión Moda, de Julia Yates i Donna Gustavsen

En la meua recerca d'una definició professional en el món de la creació de vestuari, acabo de llegir Profesión Moda. Guía de las 55 carreras profesionales con más futuro en el mundo de la moda, llibre escrit per Julia Yates i Donna Gustavsen i publicat en castellà per l'editorial GG.


El llibre està dividit en dos parts. La primera part dóna consells generals sobre la recerca de faena: com fer el CV, com fer el portafolis, consells per a l'entrevista, etc. Hi trobareu els consells típics, però també consells específics per a l'àmbit de la moda. Un dels més importants, ser creatiu en el disseny dels materials de recerca de feina si cerqueu una feina creativa.

La segona presenta 55 carreres del món de la moda. Hi ha una fitxa per a cada una que descriu en què consisteix, com accedir a la professió i amb quins estudis, i quines aptituds cal tenir. Vegem què diu de la professió de sastre. Per fer de sastre cal un ampli coneixement sobre teixits i tècniques de confecció. De fet, segons el llibre cal estudiar teixits i tèxtils; confecció (a mà i a màquina); tècniques aplicades a colls, mànigues i butxaques; tall; disseny assistit per ordinador; i tècniques de sastreria. Dos de les qualitats més importants que cal tenir són atenció al més mínim detall i una gran habilitat manual, per tal de crear peces de roba impecables. Si es tenen aquestes qualitats, la principal via d'accés a la professió és com aprenent des de la base. Després d'adquirir suficient experiència en la confecció dels vestits, el sastre podrà començar a ocupar-se de l'atenció al client, prenent-li les mesures i aconsellant-lo en la tria dels teixits i acabats. La clientela dels sastres és ben diversa, però comprèn tres tipus principals de clients:
  • Clients amb una posició econòmica que els permet de fer-se roba a mida amb regularitat.
  • Persones amb una morfologia peculiar que no s'adapta als estàndards de la indústria i que es veuen obligats a fer.se la roba a mida per vestir-se bé.
  • Gent que necessiten fer-se un vestit amb motiu d'una ocasió especial, com seria el cas dels nuvis i padrins per un casament.
Entre els clients del sastre n'hi ha que pot ser difícil de tractar, raó per la qual cal tenir bones habilitats interpersonals (assertivitat i capacitat de gestió de conflictes, diria jo).


M'agraden especialment els consells sobre com destacar sobre altres candidats. Per a algú que es vulgui dedicar a la sastreria, el llibre aconsella anar a trucar a la porta de sastres ja establerts amb el portafolis sota el braç. Noto amb interès que en moltes professions del món de la moda els contactes són essencials; és un aspecte a desenvolupar. Les autors també llisten alguns punts positius i negatius de cada professió, però crec que és una cosa molt subjectiva. Per exemple, diuen que la professió de sastre pot ser frustrant per a persones amb molta creativitat. Però jo crec que si no tens tota aquesta creativitat, pot resultar reconfortant.

Com a punt negatiu, els enllaços que dóna el llibre, i crec que la descripció de les carreres i del sector, estan centrades en el Regne Unit. Hauria estat bé afegir alguns recursos en castellà i/o espanyols en l'edició traduïda.

El llibre m'ha fet descobrir altres professions que m'agradarien dins del sector, a part de sastre i dissenyador de vestuari: dissenyador (de llenceria, amb marca pròpia, de barrets, de vestuari), conservador de tèxtils, dependent, escriptor de moda, professor/educador... I trobo els consells que dona molt útils i encertats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada