dilluns, 6 de juny del 2016

Projecte 3: Barret de campana Rosabelle

Projecte núm. 3
Data de finalització: 05/06/2016

Els barrets, igual que les camises, són una de les peces clau del meu vestuari des de que vaig fer el Camí de Sant Jaume fa 14 anys. Acostumat a dur un barret al llarg del camí, ja no me'n vaig poder despendre. Però l'interès pels barrets ve de més lluny, de quan vaig anar a Londres amb cinc o sis anys i no vaig poder tenir un barret fort. Em vaig haver de contentar amb un casc de bobby de joguet.

Justament, fa poc em va venir una idea per fer un barret ben particular -ja us en parlaré algun dia-. Però mai no n'havia fet cap, és clar. Com que la idea de barret que tenia s'assemblava a un barret de campana, vaig cercar a Internet si en trobava algun patró. I vaig trobar el patró Rosabelle d'Elsewhen.


Per fer-lo, i com de costum fins ara, he utilitzat tela reciclada, en aquest cas d'uns pantalons i d'una bata vells.

Material utilitzat
He utilitzat dos tipus de tela. La tela principal, de pes mitjà, l'he extreta d'un camal d'un pantaló vell de tela de cotó gris fosc. Com la cara de fora està una mica gastada i descolorida, he usat la cara interior (en millor estat) com a cara bona.

Per al folre, he utilitzat el folre de polièster negre d'una vella bata (la mateixa bata que he utilitzat per fer aquest i aquest coixí).

El patró el descarrego d'Internet i l'imprimeixo en una botiga del carrer Verdi. M'equivoco en mirar el preu (miro el preu a partir d'11 impressions) i em costa més car de quant havia pensat.

Altres materials:
Fil, fil d'embastar, agulles, agulles de cap, paper, tisores, regle, cinta mètrica, pots de iogurt de ceràmica (com a pesos).

Tècniques
Punt endavant, punt endarrere:



Embastar:
"Ajuntar o assegurar provisionalment amb una costura de punts llargs o bastes (allò que s'ha de cosir després." (definició del Diccionari de l'IEC).

Instruccions
  1. El primer pas és prendre la mesura del cap, per poder triar la talla del patró adequada. Prenc la mesura del contorn del cap de Raffaella a l'alçada del front 56 cm (curiosament és la meua mateixa mesura). Com que el patró està en polzades, converteixo la mesura a aquesta unitat: 56/2,54 = 22”.
  2. Retallo les diferents peces del patró: A, B1 i B2. Enganxo les peces B1 i B2 amb cinta adhesiva per fer la peça B. Les peces A són per a la copa del barret i les peces B per a l'ala.


  3. Marco les peces sobre la tela del pantaló amb el sabó de sastre: 6 peces de tipus A, i 2 peces de tipus B (una per a l'anvers i una per al revers de l'ala). Les disposo intentant aprofitar la tela al màxim.


  4. Retallo les peces deixant un marge d'1 cm aproximadament.


  5. Marco també 6 peces A sobre el folre. Em costa una mica, perquè la tela és mou. Utilitzo pots de iogurt com a pesos per mantenir el patró sobre la tela, cosa que m'allibera la mà, que ara puc utilitzar per subjectar la tela i evitar que es mogue massa. Els pots de iogurt, massa alts i que impedeixen els moviments, no són la cosa òptima.


  6. Retallo les peces deixant un marge d'1 cm aproximadament.


  7. Cuso tres de les peces A dret contra dret amb punt endarrere, després d'embastar-les.


  8. Mentre cuso, comença a fer-me mal el dit, ja que cuso sense didal i la tela és prou gruixuda. Per suplir la mancança de didal, me'n faig un a base de paper i cel·lo. Sí, ja ho sé, és matusser. Però que voleu que hi faci, no he trobat encara el didal ideal. Però d'això ja us en parlaré un altre dia... Tornem al barret.


  9. Planxo les costures a banda i banda i les repunto.


  10. Cuso les altres tres peces A de la mateixa manera. Una vegada tinc els dos costats exteriors del barret els uneixo, intentant -sense aconseguir-ho exactament- de fer confluir les costures en un sol punt.


  11. A continuació, cuso les peces A del folre, seguint el mateix procediment: embasto, cuso amb punt endarrere, i planxo la costura i la repunto. Ara, però, en comptes de unir-les fins a tenir dos grups de tres peces, vaig afegint-les una a una. Sembla que funciona millor, perquè totes les costures convergeixen en un punt.


  12. Insereixo el folre dins la copa, embasto i tallo el teixit que sobresurt.



  13. En aquest punt, tinc un problema amb el telèfon: la pantalla tàctil no respon i no puc fer fotos -ni trucar, naturalment-. Per tant, interrompo el projecte per uns dies fins a trobar una solució, utilitzar la càmera web per fer fotos. Però em costa una mica adonar-me que puc canviar la resolució de les fotos...

  14. Una vegada resolt el problema, començo a treballar en la visera del barret. Cuso les dos peces B pel costat curt, planxant la costura. I m'adono que hi ha alguna cosa que no ha anat bé. Necessito dos peces B més per al revers de l'ala (o el patró de l'ala és massa curt). Per sort, encara tinc tela per fer-lo.


  15. Col·loco l'anvers i el revers de l'ala dret contra dret i l'embasto.


  16. Cuso la vora exterior de la visera amb punt endarrere, així com els extrems, per tancar el cercle.


  17. Faig mosses amb les tisores tot al llarg de les vores interior i exterior de la visera.


  18. Dono la volta a la visera i repunto la vora exterior. Com la tela és fosca i el fil negre, els repunts gairebé no es veuen.


  19. Subjecto l'ala a la copa amb agulles de cap.


  20. Embasto i cuso les dos peces amb punt endarrere.


  21. Em fa falta encara una altra peça, una tira de longitud una mica major que el contorn del cap i d'una amplada de 5 cm.


  22. Després de tallar-la, faig dos plecs a banda i banda que s'uneixen al centre de la tira i els planxo.


  23. Aplico la tira a la part interna del barret amb els plecs cap a l'interior, cobrint la costura entre l'ala i la copa. Cuso amb punt endarrere al llarg de la vora inferior i repunto al llarg de la vora superior.


El barret està acabat.

Valoració
Estic prou satisfet de la qualitat del treball que he fet, tot i les dificultats a fer coincidir les costures. També hauria d'haver fet els punts endavant més curts.
En canvi, no estic content amb el patró. A més del problema ja comentat amb les peces de l'ala, m'adono que les peces A de la copa són lleugerament asimètriques. I l'ala és una mica massa alta per al meu gust.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada